Sidor

tisdag 14 oktober 2008

Marknadsför Linköping bättre!

Jag har länge funderat över varför inte Linköping väljer att lyfta fram stadens kvaliteter framför svenska folket på ett bättre sätt. Som ni kanske vet så bor jag i Haninge, en vanlig "närförort" till Stockholm. Kommunen har c:a 75 000 invånare, varav huvudorten Handen har c:a 12 000. I kommunen finns några mindre arbetsplatser och någon större industri, exempelvis Coca-Cola. Uppskattningsvis skulle jag ändå vilja påstå att långt över hälften av alla arbetare i Kommunen pendlar till Stockholm varje dag. Pendeltåget tar 25 minuter mellan Handen - Stockholm C.


Vart vill jag komma med det här då? Jo, förutom några undantag såsom pittoreska Dalarö, så ser jag inte någon som helst fördel med att bo i Haninge jämtemot städer såsom Linköping, Norrköping eller Örebro. Här finns inga innerstadskvaliteter över huvudtaget och de allra flesta flerfamiljshusen är rätt sunkiga. Man har långt i tid att pendla från kommunen, då framför allt om man jobbar i någon av de nordliga stadsdelarna av Stockholm. Det jag dock framför allt ifrågasätter med att bo i Haninge, eller någon annan förort till Stockholm, är att hyrorna och bostadspriserna är skyhöga. En tvåa från 1960-talet i Handen kostar lika mycket som en sprillans ny och fin lägenhet på Järnvägsgatan i Linköping. Minst. Och bor man i Linköping så har man inte långt till varken jobb, skola, nöjen eller service.


Ska man sedan bo i förortens perifera villaområden, då får man lägga på ytterligare nån halvtimmes pendlingstid per tur och några miljoner extra för villan än i Linköping.

Jag vill inte helt tracka ner på Haninge. Det är en mycket bra förort i sammanhanget. Nära till kust och nära till friluftsområden. Men blir livskvaliteten lika bra ändå? Nej, är mitt raka svar. Det blir det inte.


Jag har pratat med många av mina vänner här uppe om detta och frågat varför man väljer att leva detta ganska stressfulla och dyra liv i förorten, och om de inte kan tänkta sig att flytta till någon annan stad. Det vanligaste svaret är naturligtvis närheten till famlij och vämnner. Detta kan jag helt klart förstå. Men de som inte har detta argument svamlar om "vana" och "jag har en kompis som flyttade till Borlänge, och han trivdes inte", mm. Jag skulle vilja påstå att det enbart beror på att de inte har någon som helst kunskap om Sveriges övriga städer. Man har hört talas om Göteborg, men dit vill man naturligtvis inte. "Det är ju Sveriges baksida". Man har aldrig haft chansen eller behovet att ta reda på vad övriga Sverige har att erbjuda, helt enkelt. Högre löner i Stockholm klipps direkt av högre hyror, dyrare pandling och dyrare service.


Jag är övertygad om att om bara städer som Linköping marknadsför sig bättre så skulle vi kunna locka massvis med familjer från Stockholms stressiga förorter. Det är vanligt att mindre närliggande städer som Trosa, Mariefred, etcetera lockar Stockholmare som vill bo billigare i villa. Man erbjuder då själva "familjelivet" i respektive kommun och sedan stadslivet genom närheten till Stockholm.

Det Linköping, gärna tillsammans med Norrköping, skulle kunna göra är ju att erbjuda hela paketet; villa i stad eller lantliv, stadsliv med puls och nöjen, världsuniveristet, en bred arbetsmarknad och god service. Och allt detta utan timmar av pendling varje dag, utan samma mängd stress, och för en betydligt billigare peng. Betydligt!


Det jag vill se är alltså en rejäl marknadsföringsoffensiv, gärna i TV, radio och tidningar, där man trycker på fördelarna. Visa vilket fint universitet vi har, vilka fina vattendrag, vilket starkt näringliv och stort utbud i handel och nöjen som finns. Berätta framför allt till vilken kostand man får detta och hur nära allt ligger.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt tankar om marknadsföringen, Jag har sett diverse små kommuner som inte i närheten av dom kvaliter som ex Linköpings/Norrköpings regionen.
Dessa har gjort reklam i Sthlms/regionen tex råsunda stadion och i DN.

Vet att Norrköping/Linköping runt 2000/2001 minns inte exakt året hade en Marknadsförnings tidning som marknadsförde städerna och regionen som medföljde som bilaga i DN.

Mycket har hänt sedan dess båda städerna växer strakt, begreppet 4 storstads regionen har vuxit fram som både region och namn.

En Liknande satsning i DN och Svenska Dagbladet borde göras inom en kort framtid där städernas presenteras på ett profsigt sett som en dynamisk stadsregion som kan erbjuda det mesta som Stockholm kan men utan många av Storstockholms nackdelar.

En stor presentation av Företag, Ostlänken sattsningen planerade bostadsområden mm.

Men också visa fina stads miljöer, närheten till natur och skärgård.

Är säker på att en proffsig sådan sattsning kommer generera ett antal 1000 personer i Stockholms regionen som tröttnat på trängselskatt ocker hyror eller förort och köa i bilen på väg till jobbet börjar snegla mot vår region.

Hoppas Norr/Link gemensamma marknadsföringsbolag tillsamans med kommunerna och näringslivet kan komma inom en snar framtid åter igen ge ut en tidning med marknadsföring av vår region i sthlms området.

Anonym sa...

Bra artikel! Det kommer väldigt många och täta uppdateringar nu! Vill även passa på att berömma de bra bilderna som visar några få sidor av linköpings bästa :)

Anonym sa...

Bra artikel, som stockholmare känner man igen sig i problematiken.

Anonym sa...

Att göra en reklamkampanj betyder det att du måste ha något att marknadsföra. Detta innebär att vi börjar med att bestämma mot vilken riktning vi vill Linköping att utveckla. Vill vi ha en sömnig universitetsstad med några högteknologiska industrin eller vill vi ha ett levande regionalt stad ? Är det värd att marknadsföra Linköpings natur när hela Sverige har en underbar natur? Hur Linköping skiljer sig från de "rivaler" städer som Örebro, Västerås eller Jönköping? Jönköping började för länge sedan att göra marknadsföra sig själv som en konferens stad, finns det utrymme för Linköping i denna sektor? Vad har Linköping som andra städer inte har? Har Linköping ett bättre universitet, en bättre position för järnvägstransporter? Bör Linköping marknadsföra sig till en stad där du kan få allt du har i Stockholm men på ett vänligare och i en inte så utspritt område? En misslyckad reklamkampanj kommer att ta år att rätta till. Många viktiga frågor måste besvaras och specifika målen måste fastställas innan en sådan stor reklamkampanj startar.(Jag ber om ursäkt för min dåliga svenska)

Robin Andersson sa...

Det jag främst tycker att man bör framhäva är möjligheten att bo i en stad där avståndet mellan storstadspulsen och lantlivet är väldigt kort. Att man bor i en kommun som kan erbjuda både ett relativt billigt, lugnt och varierat boende och samtidigt ha en storstads utbud i arbetstillfällen, nöjen och högkvalitativ service (sjukvård, skola, etc.).

Om man räknar Linköping och Norrköping som en tvåkärnig motor i regionen och ser till att det finns täta och snabba kommunikationsmöjligheter mellan dem, så har man en unik situation här. Du bor alltså i en stad med 140 000 invånare där avståndet mellan bostaden och innerstaden som längst är någon mil. Men du har en arbetsmarknad och ett nöjesutbud som motsvarar en stad på nästa 300 000 invånare, då du endast behöver lägga till en resa på 20 minuter med pendeln till Norrköping City. Och vice versa naturligtvis.

Jag fattade inte riktigt vilka möjligheter Linköping har innan jag flyttade från staden.

Anonym sa...

Jag bor givetvis helst inne i en ordentlig stad. Problemet är att det inte byggs någon innerstad i Linköping, det tillkommer knappt några lägenheter alls, så det finns inget att locka med.

Och det är också den bästa reklamen, via byggföretagen, att det finns lägenheter i innerstad i Linköping. Någon annan marknadsföring för boende behövs knappast. Det ger sig självt.

Stockholms kranskommuner är oerhört tråkiga, det finns inga riktiga städer där. Så jag måste säga att jag hellre bor i en småstadsinnerstad typ Vadstena. Kravet för mig är att det MÅSTE finnas en stad!

En annan tanke är att hyra sig en lägenhet i någon storstad på kontinenten, men då måste man ju först ha ett jobb, vilket kräver att man talar språket osv.