Sidor

söndag 12 oktober 2008

Täthet och höjd

Det råder ofta en förvirring kring ordet "förtätning" i diskussionen. Man tror ofta att förtätning och trängsel går hand i hand. Som jag ser det så är förtätningen en av flera delar som skapar kvarter av högstadsmässighet. En tät stad är en förutsättning för att ett område ska kunna erbjuda dess invånare ett starkt utbud av nöje och service. Då med e så kallad blandstadsstruktur med bostäder, arbetsplatser och fritidsrelatierade verksamheter kan blandas. Detta skapar en tryggare stad som lever dygnet om och som samtidigt ger möjlighet att minska på transporter, vilket är bra för miljön. En sådan tät stad ger också ett så pass stort underlag för att kollektivtrafiken (och annat service, naturligtvis) kan byggas ut med hlg kvalitet, som t ex. spårvagn i Linköping.

Yimbys skribenter har skrivit ett inlägg angånde blandstad som princip, som jag tycker är mycket bra. Det förklarar förhoppningsvis också de fördelar som vi är ute efter när vi arbetar för att detta också ska appliceras i Linköping i så stor utsträckning som möjligt.


* * * * *


Högsta punkten i Lund är både platsen och namnet på ett projekt innehållandes ett högt hus. Jag har inte sett några officiella siffror angående antal våningar eller totalhöjd, men det finns några bilder på det iallafall. Tengbom i Helsingborg står som arkitekter till det hus, som jag tycker ser mycket lovande ut. Framför allt den sista bilden här nedan.



Det ser på bilderna ut som att huset kommer att ha runt 26 våningar. Något sådant här skulla jag kunna tänka mig i struktur och utseende runt Djurgårdens centrum!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mindre städer än Linköping bygger högre och bättre byggnader. Jag hoppas att Linköping kommer att gå till den enda rätta riktningen som är högre byggnader och tätare områden med världsklass arkitektur.
(Jag ber om ursäkt för min dåliga svenska)

Anonym sa...

Högsta punkten i Lund är, stadsbyggnadsmässigt, inget bra projekt. Huset kommer att ligga vid vattentornet omgivet av motorväg på ena sidan och 70-80talshus på de andra. Det blir ett tjusigt landmärke på slätten men ingen integrerad del av Lunds centrum.

Annars borde man kunna klämma in lite höghus (alternativt välbehövliga studentbostäder) på LTH-området.

Robin Andersson sa...

sk:

Jag håller med dig helt och hållet om att ambitionen borde vara högre, då man kan se vassare projekt i betydligt mindre städer. Jag vill ändå påstå att det är något stort på gång i Linköping. Stora och mer spännande projekt är på gång, och fler lär följa. Förhoppningsvis kommer kommunen ha riktigt höga krav på exploateringen av Kallerstad, vaf gäller höjd, täthet och estetik.

Robin Andersson sa...

anonym:

Jag har inte någon bra koll på läget för huset, men en "slätt" kring ett högt hus är för mig ett potentiellt kluster. =) Det gäller att se saker från den ljusa sidan.

Titta exempelvis på Mjärdevi science park, där Mjördevi Center är dömt att stå ensam i all oändlighet. Förhoppningsvis kommer Kallerstad i Linköping att bli Sveriges första riktigt höghuskluster.