tag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post3893658511827646695..comments2014-04-26T14:17:44.363+02:00Comments on Linköpingsvisioner: Marknadsför Linköping bättre!Robin Anderssonhttp://www.blogger.com/profile/01125899588043121455noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-24854380417578323672008-10-16T15:28:00.000+02:002008-10-16T15:28:00.000+02:00Jag bor givetvis helst inne i en ordentlig stad. P...Jag bor givetvis helst inne i en ordentlig stad. Problemet är att det inte byggs någon innerstad i Linköping, det tillkommer knappt några lägenheter alls, så det finns inget att locka med. <BR/><BR/>Och det är också den bästa reklamen, via byggföretagen, att det finns lägenheter i innerstad i Linköping. Någon annan marknadsföring för boende behövs knappast. Det ger sig självt. <BR/><BR/>Stockholms kranskommuner är oerhört tråkiga, det finns inga riktiga städer där. Så jag måste säga att jag hellre bor i en småstadsinnerstad typ Vadstena. Kravet för mig är att det MÅSTE finnas en stad!<BR/><BR/>En annan tanke är att hyra sig en lägenhet i någon storstad på kontinenten, men då måste man ju först ha ett jobb, vilket kräver att man talar språket osv.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-29055145242077786912008-10-15T23:42:00.000+02:002008-10-15T23:42:00.000+02:00Det jag främst tycker att man bör framhäva är möjl...Det jag främst tycker att man bör framhäva är möjligheten att bo i en stad där avståndet mellan storstadspulsen och lantlivet är väldigt kort. Att man bor i en kommun som kan erbjuda både ett relativt billigt, lugnt och varierat boende och samtidigt ha en storstads utbud i arbetstillfällen, nöjen och högkvalitativ service (sjukvård, skola, etc.). <BR/><BR/>Om man räknar Linköping och Norrköping som en tvåkärnig motor i regionen och ser till att det finns täta och snabba kommunikationsmöjligheter mellan dem, så har man en unik situation här. Du bor alltså i en stad med 140 000 invånare där avståndet mellan bostaden och innerstaden som <B>längst</B> är någon mil. Men du har en arbetsmarknad och ett nöjesutbud som motsvarar en stad på nästa 300 000 invånare, då du endast behöver lägga till en resa på 20 minuter med pendeln till Norrköping City. Och vice versa naturligtvis. <BR/><BR/>Jag fattade inte riktigt vilka möjligheter Linköping har innan jag flyttade från staden.Robin Anderssonhttps://www.blogger.com/profile/01125899588043121455noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-77965458827937195942008-10-15T22:57:00.000+02:002008-10-15T22:57:00.000+02:00Att göra en reklamkampanj betyder det att du måste...Att göra en reklamkampanj betyder det att du måste ha något att marknadsföra. Detta innebär att vi börjar med att bestämma mot vilken riktning vi vill Linköping att utveckla. Vill vi ha en sömnig universitetsstad med några högteknologiska industrin eller vill vi ha ett levande regionalt stad ? Är det värd att marknadsföra Linköpings natur när hela Sverige har en underbar natur? Hur Linköping skiljer sig från de "rivaler" städer som Örebro, Västerås eller Jönköping? Jönköping började för länge sedan att göra marknadsföra sig själv som en konferens stad, finns det utrymme för Linköping i denna sektor? Vad har Linköping som andra städer inte har? Har Linköping ett bättre universitet, en bättre position för järnvägstransporter? Bör Linköping marknadsföra sig till en stad där du kan få allt du har i Stockholm men på ett vänligare och i en inte så utspritt område? En misslyckad reklamkampanj kommer att ta år att rätta till. Många viktiga frågor måste besvaras och specifika målen måste fastställas innan en sådan stor reklamkampanj startar.(Jag ber om ursäkt för min dåliga svenska)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-46042077660090543572008-10-15T20:44:00.000+02:002008-10-15T20:44:00.000+02:00Bra artikel, som stockholmare känner man igen sig ...Bra artikel, som stockholmare känner man igen sig i problematiken.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-67605774378804561462008-10-15T18:40:00.000+02:002008-10-15T18:40:00.000+02:00Bra artikel! Det kommer väldigt många och täta upp...Bra artikel! Det kommer väldigt många och täta uppdateringar nu! Vill även passa på att berömma de bra bilderna som visar några få sidor av linköpings bästa :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5650539345213664266.post-74789597480091203052008-10-15T13:56:00.000+02:002008-10-15T13:56:00.000+02:00Helt rätt tankar om marknadsföringen, Jag har sett...Helt rätt tankar om marknadsföringen, Jag har sett diverse små kommuner som inte i närheten av dom kvaliter som ex Linköpings/Norrköpings regionen.<BR/>Dessa har gjort reklam i Sthlms/regionen tex råsunda stadion och i DN.<BR/><BR/>Vet att Norrköping/Linköping runt 2000/2001 minns inte exakt året hade en Marknadsförnings tidning som marknadsförde städerna och regionen som medföljde som bilaga i DN.<BR/><BR/>Mycket har hänt sedan dess båda städerna växer strakt, begreppet 4 storstads regionen har vuxit fram som både region och namn.<BR/><BR/>En Liknande satsning i DN och Svenska Dagbladet borde göras inom en kort framtid där städernas presenteras på ett profsigt sett som en dynamisk stadsregion som kan erbjuda det mesta som Stockholm kan men utan många av Storstockholms nackdelar.<BR/><BR/>En stor presentation av Företag, Ostlänken sattsningen planerade bostadsområden mm.<BR/><BR/>Men också visa fina stads miljöer, närheten till natur och skärgård.<BR/><BR/>Är säker på att en proffsig sådan sattsning kommer generera ett antal 1000 personer i Stockholms regionen som tröttnat på trängselskatt ocker hyror eller förort och köa i bilen på väg till jobbet börjar snegla mot vår region.<BR/><BR/>Hoppas Norr/Link gemensamma marknadsföringsbolag tillsamans med kommunerna och näringslivet kan komma inom en snar framtid åter igen ge ut en tidning med marknadsföring av vår region i sthlms området.Anonymousnoreply@blogger.com