Sidor

onsdag 25 mars 2009

Som sagt var...

Det har gått en alldeles för lång tid sedan senaste uppdateringen. Det är ju trots allt på ideell basis som jag skriver här och när andra uppdrag kallar så måste de naturligtivs prioriteras först.

Det har hänt en hel del den sista tiden. Framförallt vill jag understryka att vi i Storstad Linköping har knåpat ihop lite synpunkter kring det förslag till detaljplan som kommunen har lagt ut till samråd. Det hittar ni här. Nio sidor av hård men rättvis kritik på det ganska slentrianmässiga detaljplaneprogram som White har gjort. Ni kan mycket bättre än så här!

*****


Mitt nästa större projekt för intressegruppen kommer bli ett förslag på hur man bäst utnyttjar de vattendrag som Linköping faktist har. De ligger för det mesta i stadens bakgårdar, vilket är otroligt tråkigt. Men det betyder också att det finns en otrolig potential att utnyttja.


Jag läste idag på SR- Östergötlands hemsida att man vill undersöka möjligheterna att höja Linköpings broar. Ett mycket bra initativ enligt mig, då jag är den främsta förespråkaren för att utveckla innerstadens marina möjligheter. Tyvärr så vill man samtidigt utreda möjligheterna till en uthamn norr om E4:an. Det låter kanske som en bra lösning på kort sikt, men i ett längre perspektiv betyder det att man också då bygger bort (de reella) möjligheterna att få en segelbåtshamn i innerstaden.


Som jag tidigare nämnt i denna blogg så ser jag gärna att man bygger en större segelbåtshamn i hjärtat av innerstaden, närmare bestämt där skylten idag ligger. Detta och mycket mer kommer att ingå i mitt förslag för utveckling av Linköpings vattendrag.

*****


Fortfarande hör man röster som talar mot en utbyggnad av innerstadsbebyggelse på parkeringen vid Tinnerbäcken. Helt otroligt, om man fråga mig. Jag kan inte begripa att folk sätter sig emot en försköning av denna rang i stadens kanske mest bortglömda del (nåja, det har hänt en del under de sista åren).

Argumenten som hörs handlar allt som oftast om rädlsa för att första den "unika" funkismiljön kring Tinnerbäcken eller att man bygger bort stadens lungor. Tinnerbäcksbadet är visst ett vacker exempel på funkisarkitektur och visst har det en stor arkitekturhistorisk betydelse. Men jag har svårt att se att en bebyggelse på Tinnerbäcksparkeringen på något sätt skulle förstöra eller överta Tinnis arkitektiniska uttryck.

Inte heller de gröna förspråkarna, som talar sig svettiga om hur miljön förstörs med en förtätning, kan jag förstå. Ur ett mikroperspektiv kan jag se att en förändring sker, men för att den ska bli negativ så måste man gilla grusparkeringar med ogräs mer än ett café, planterad park och spännande arkitektur. Frågan är hur många som egentligen gör det. Ur ett makroperspektiv så gynnas miljön kraftigt av en förtätning. Jag behöver väl inte göra något större utlägg om varför, det har ni som följt bloggen fått läsa er blinda av. Så jag köper inte alls de argumenten.


Dessutom betyder ju en exploatering av området också att det rustas upp och de allämnna ytorna får behövliga investeringar. Samtidigt är det ju 120 hyrerätter som ska byggas, vilket mer eller mindre borde gagna den sociala aspekten av samhällsplaneringsarbetet.

Det jag dock kan förstå är oroligheten kring alla parkeringsplatser som försvinner från den delen av staden. Även om man nu är står vid dörren till att bygga ett nytt parkeringshus på kv. Eddan, som säkert kommer att tillföra en hel del nya parkeringsplatser, så kommer även efterfrågan på dessa i att öka i takt med att Djurgården byggs ut. MEN, enligt förslaget till detaljplan som ligger på samråd nu(?)så finns det en möjlighet att bygga runt 80 allmänna parkingsplatser deckat under den nya bebyggelsen. Så egentligen behöver det inte alls betyda att parkeringsplatser försvinner.


Jag tycker också att man borde att överväga att flytta simhallen samtidigt som den rivs, alternativt byggas med parkeringsplatser i deck under. RIVS?! Ja, rivs! För tydligen så är simhallen i ett så dåligt skick att det kostar mer att underhålla simhallen under en 20 årsperiod än vad det skulle kosta att bygga en ny. Som alla äldre byggnader så har simhallen en urusel konstruktion ur miljösynpunkt, med höga driftkostnader för energi underhåll. En ny simhall kan byggas så att drifkostnaderna sjunker till kanske en femtedel. Har inga fakta som backar upp mig där, men det är en grov uppskattning. Se bara skolan i Storfors, som till och med kunde anställa fler lärare på grund av den lägre drifkostnad som en investering innebar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det borde göras tillgängligt för alla att kommentera på Storstad Linköpings hemsida. Det tror jag skulle öka intresset.

Anonym sa...

Mycket intressant läsning angående utformningen av fotbollsarenan.

Har ni fått någon respons av kommunens samråd ännu?

Läsningen får ju verkligen en att fundera på hur bra det kan bli, och det vore förvånande om samrådet skulle kunna bortförklara de flesta punkterna och fortsätta med sina idéer.

Lycka till och tack för mycket intressant läsning. Ni är viktiga för Lkpg:s utveckling!

// Jonathan