Sidor

tisdag 20 januari 2009

Öster port - Port East?

Monumental arkitektur är väldigt osvenskt i dessa dagar. Historiskt sett har ju det varit den monumentala eller theaterliga arkitekturen som har markerat Linköping stadsmässighet. Jag tänker framför allt på byggnader som Domkyrkan, Stora hotellet eller Linköpings slott. De var verkligen framstående när de byggdes. Även den skärm av pampiga byggnader längs Järnvägsgatan och delvis Vasavägen som byggdes för att ge besökare vid tågstationen en kraftfullt och positivt intryck av staden. Jag har länge funderat på hur infarten till Linköping, och Kallerstad i synnerhet, från Norrköpingsvägen kommer att utformas. Efter att ha sett skisser på den nya brandstationen är det ju inte utan att man blir lite orolig för hur högt (lågt) kommunen anser att området bör prioriteras. Jag ser gärna att infarten bli ganska pampig. Att man märker att man kommer in i en stor stad med höga ambitioner.


Åker man av E4:an från östra avfarten kommer man först passera Mörtlösarondellen för att sedan kunna välja att åka mot Tallboda, in mot innerstaden eller mot Mörtlösa handelsområde. Väljer man att åka in mot staden så kommer det vara ganska glest med byggnader fram till Kallerstadrondellen. Här börjar den täta innerstaden (IN-imråde). På södra sidan ser man den nya flygterminalen, som då ligger tätt intill innerstadsbebygglesen. Här anser jag att man bör markera denna entré på ett ordentligt sätt.

Bebyggelsen längst Kallerstadleden åt norr och längst Östra länken mot söder kommer att ha en riktig stadskaraktär med mellan sex och åtta våningar (samma proportioner som längst Järnvägsgatans västra del). Det är ju en markering i sig. Men när man fortsätter på Norrköpingsvägen in mot staden bör man åka mellan två riktigt höga hus. Två hus som markerar porten in till staden. Här sätter man en kvalitetsnivå för innerstadens nya tillskott, Kallerstad. Det vore riktigt häftigt. Tornen bör ju ligga på minst 60-70 meter, men det skulle ju inte skada att ta i ordentligt här, då området inte ligger som hinder för flygplatsen. Snarare skulle den förstärka intrycket för flygplatsen. Och även för fotbollsarenan bredvid.


Därför sitter jag nu och skissar på ett förslag på denna och några andra viktiga infarten till Linköpings innerstad. Förslaget går i grund och botten igenom vilka infarter som är viktiga entréer till innerstaden, samt några mindre detaljerade förslag till hur de kan se ut.

Jag tänkte ha en ny omröstning där jag vill ha fram förslag till vad man bör kalla Kallerstad i framtiden, då den är en del av innerstaden. Ska innerstadsdelen även i fortsättningen heta "Kallerstad" eller är "Öster centrum", "norra staden" eller "Terra Nova" bättre namn? Så gnugga geniknölarna nu och kom med förslag, så kan vi sedan rösta fram ett bra namn!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för ännu ett intressant inlägg.
Ang. namn på den nya stadsdelen...

Förutom slaget vid stångebro, som de flesta hört talas om, har området på östra sidan om stångån en mkt lång historia av betydelse. Enl vissa historiker låg här någonstans Stångs kungsgård från vilken stadens planering och framväxt kan ha initierats. Vadstället över stångån och stångebro har sedan årtusenden varit delar av den huvudväg som gick genom östra götaland, även långt före den blev del av Eriksgatan. Åtmisnstone 3! stora gravhögar likt den vid sättuna och ledberg har tidigare funnits någonstans på dagens stångebrofält (jag vet att någon eller några av dem jämnades med marken i samband med järvägsbyggandet på 1800-telet).
Vidare har det framkommit att det funnits en imponerande skeppssättning på tomten där Tekniska verkens kontor nu ligger. Som en parentes kan också nämnas att stångån sedan mkt lång tid varit en gräns mellan västra och östra östergötland. Faktum är att Östergötland tidigare har varit två landskap, östanstång och västanstång, med egna landskapsvapen etc.

Jag är ej historiker och ber om ursäkt om det finns historiska uppgifter som behöver korrigeras.

Men jag tror ändå poängen går fram vilket är den att den tunga historiska betydelse som platsen har bör återspeglas i den nya stadsdelens kommande namn.

Namnförslag
Synd att Stångåstaden är upptaget. Stångebro låter bra men det är lite fantasilöst.
Östanstång, den gamla benämningen på hela östra östergötland skulle kanske kunna fungera.
Andra förslag: Stångsborg, Nya Stång eller Stångshov.

/Carl

Robin Andersson sa...

Ja, det är ju lockande att använda ett namn som har en historisk anknytning till platsen. Och Kallerstad är ju faktist det "riktiga" namnet för området. Eller ja, för gården där området byggs. Men Kallerstad har ju, liksom Stångebro och andra befintliga namn, en tendens att låta som om det är en förort. Såsom Skäggetorp och Ryd. Det låter inte som en del av innerstaden. Kanske är det en vanesak, vad vet jag? Men det gäller ju att man från början också markerar att detta ÄR innerstaden, lika mycket som Vasastaden är.

Vad sägs om Birgerjarlsstaden, Hertigkarlsstaden eller Braskstaden? =D