En ganska gamma nyhet kanske, men nu är det iaf officiellt. I lördags hölls en cermoni för byggstarten av citybanan på Riddarholmen i Stockholm. Två nya spår för pendeltågen under Stockholm som frigör kapacitet för SJ:s tåg på den nuvarande banan. Detta ser jag med glädje på då detta också var en förutsättning för att Ostlänken ska byggas. Så, ett steg närmare en höghastighetsjärnväg iaf. 25 miljarder väntas det kosta, om jag inte minns fel. Ungefär som Ostlänken också väntas kosta exklusive resecentrumen.
Grattis alla pendlare Stockholm och grattis alla tågresenärer i Sverige.
4 kommentarer:
16 miljarder är den beräknade kostnaden.
YIMBY var såklart där:
http://www.yimby.se/2009/01/gront-ljus-for-citybanan_682.html
Okej. My bad. =) Jag blandade nog ihop det med "förbifart sthlm". Inte heller Ostlänken är beräknad till 25 miljarder. 1 miljard per mil höghastighetsjärnväg, brukar man grovt räkna. Streckan Järna - Linköping är c:a 15 mil. Så det lär väl hamna strax under 20 miljarder, kan jag tänka mig.
Hoppas de kommer igång med ostlänken snart. Flyttade nyexaminerad från stockholm till linköping men börjar smått ångra mig nu när jag efter 4 år här märker att det knappt byggs/görs något här alls! Politikerna pratar bara, men gör absolut ingenting. Trist.
Ja, nu finns det inte längre några vägskäl bakåt i tiden som kan äventyra Ostlänken. Om den politiska viljan någonsin uppstår så är det bara att trycka på startknappen.
Skicka en kommentar