Sidor

tisdag 30 september 2008

På ostfronten intet nytt...

Bedrövligt, Åsa! Ännu en gång har man fått ett intetsägande besked om hur satsningarna på svensk infrastruktur kommer att se ut de närmaste åren. 43 miljarder extra ska satsas, men på vad vet man inte riktigt. Jag kan förstå att det är svårt att leva upp till de alla löften som socialdemokratin gav i tidigare mandatperioder. Ostlänken har ju tills fram till för några år sedan varit en vision mer än ett verkligt mål bland allmänheten. Det är ju därför det är så sorgligt att man inte sätter ner foten och visar att man menar allvar från regeringens sida, nu när debatten flödar och opinionen är uppenbart positiv.


Vi är nu inne i en ekonomisk nerförsbacke, om än inte så brant. Då är det ett ypperligt tillfälle att göra exakt sådana här satsningar från statens sida. Stora investeringar som skapar sysselsättning och optimism bland näringslivet. Det behövs den här sortens investeringar för både regionerna som för landet i stort. Nu när vår sittande regering har lyckats bunkra pengar på hög så förstår jag inte riktigt vad man väntar på.


30 miljarder kronor ska finnas för att från statens sida delfinansiera OPS-projekt med näringslivet. En summa som enligt infrstrukturministern kan växa om näringslivet är beredd att ekonomiskt mötas på mitten. Här har vi en liten ljuspunkt för Ostlänken. Samtidigt som staten under det närmaste året ska dra igång en parallell utredning för höghastighetstågens möjligheter till utveckling och finansiering, så vet vi att Ostlänken har ett starkt stöd från berörda regioners näringsliv. Förhoppningsvis kan dessa två faktorer leda till att vi snart kommer att få se en stark OPS-lösning för Ostlänken, inom några ett par år. Något som skulle kunna leda till byggstart inom fem år.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Det var ett riktigt uselt besked, och närmast arrogant mot alla som jobbar hårt med Ostlänken (och Götalandsbanan). Såhär får man verkligen inte bete sig. Man nämner Ostlänken med en mening, som en möjlig del i en satsning på höghastighetståg. Sedan vägrar man även att kommentera, det finns nu bara ett stort tomrum, ingen förstår någonting. Arrogant, helt enkelt.

Allt är ju färdigplanerat med Ostlänken, det är bara investeringen som fattas. Då pratar man om ännu en utredning. Varför inte köra igång detta delprojekt nu, för det som är en absolut nödvändighet i framtiden?

Landet halkar efter ordentligt när hela övriga Europa bygger för höghastighetståg.
Jag ser satsningen från regeringens sida som en storsatsning på biltrafikleder, något som är helt omodernt idag. Mossigt!Man gör alltså bort sig totalt.

gardebring sa...

Ja, infrastrukturproppen var verkligen en stor besvikelse. Men hoppet är iaf inte släckt...

Anonym sa...

Börjar bli allvarligt oroad över utvecklingen i den här staden. Först oklarheter med ostlänken och nu detta: http://www.corren.se/archive/2008/10/2/jwxwqlc4pkqry7y.xml

Den ovanstående artikeln gör mig uppriktigt sagt förbannad - byråkrati och ineffektivitet som förskjuter ett viktigt bygge 20 år framåt från vad som först var planerat. Tycker det är ett riktigt skämt från kommunens sida. Mycket besviken.

Varma hälsningar,
Simon

Anonym sa...

Jag blir oxå totalförbannad på kommunen! När man gång på gång misslyckas med att genomföra innerstadsprojekt.

Man fattar inte att innerstadsprojekten är en överlevnadsfråga. De måste genomföras med kontinuitet och stark vilja!

Det här med Folkungavallen är en riktig skandal. Det är sju hela år sedan man började att planera utbyggnaden.

Dessutom är ju projektet nedbantat, ser mest ut som vilken gles förortsbebyggelse som helst.
Det rimmar väldigt illa med översiktsplanen som utmärker området som Innerstad.

Så här får det bara inte gå till!

Anonym sa...

Linköpings kommun gör inget rätt, de ger bort vårt universitet till Snoka som bara ger bitterhet och avundsjuka tillbaks, denna bruksort som hade fullständigt stagnerat om inte norrköpingsbon Mille Millnert gett bort vårt Linköpingska universitet. Varför denna undfallenhet mot Snoka? Det enda vi får tillbaks är bitterhet och avundsjuka.

Anonym sa...

Det är ett stort hat mot Linköping i Norrköping, läs detta så förstår ni.

http://nt.se/debatt/diskutera.aspx?categoryid=28543&threadid=4292789

Linköping ger bort jobb, universitet och tillväxt medan Norrköping inte ger nåt tillbaks överhuvudtaget. Nu ska t.o.m. Lkpgs kommuns löneadministration skötas från Norrköping.

Varför ska vi acceptera detta? Vad håller Paul Lindvall m.fl. på med?

Anonym sa...

Om man nu ska vänta så länga så MÅSTE man bara riva upp den totalt menlösa planen för Folkungavallen! Det ser ut som en förort!

Och jag vet Per: men frågan är när Linköping ska börja kämpa med sin stad? Ska man vänta till regressen redan är här?

Och visst, jag kan förstå snokaborna, nu jublar de när deras flygplats går bättre.
Svaret från Linköpings sida måste vara att göra ALLT för att bygga en ordentlig innerstad.

Anonym sa...

Kommunen verkar helt ha tappat greppet om allt vad innerstadsprioritering innebär. Att sedan skylla på arbetsprocessens komplexitet och andra instanser är enbart ansvarslöst och vittnar om oduglig planering.

Folkungavallen är det område som i dagsläget är det mest naturliga valet för centrums expension. Att skjuta på bygget så att den sista etappen först börjar 2018 är ett hån mot innerstaden som idag dras med brist på utrymmen och lokaler.

Ska vi verkligen behöva vänta 25 år innan vi kan få ett centrum som innefattar mer än en gågata och två torg?

Jag är uttryckligen less på att allting ska dröja så jäkla länge i den här staden. En kommun som inte vågar satsa på de egna invånarna utan som istället svansar för grannstaden resulterar definitivt inte i någon storstad.

Efterfrågar mer mod och kompetens från Linköping kommuns sida, annars riskerar staden att fastna i höga ambitioner som inte lämnar ritbordet. Pinsamt.

Varma hälsningar,
Simon

Anonym sa...

Jag håller med Simon fullständigt, varför böjer LKPGS kommun huvudet för en arbetarstad med djupt rotat hat mot Linköping? (det räcker att läsa debatterna på NT forum så förstår man att det är så) Varför ska vi överhuvudtaget ge någonting till dem när vi bara får hat tillbaks? Rösta bort Paul Lindvall med anhang nästa val. de har försuttit sin chans!

gardebring sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gardebring sa...

Som gammal utflyttad Norrköpingsbo (numera boende i Stockholm sedan drygt 10 år tillbaka) så tycker jag att det här "hatet" mellan Linköping och Norrköping är ganska tragiskt. Jag förstod det aldrig när jag bodde i Norrköping, och jag förstår det inte nu. Linköping och Norrköping bör naturligtvis samarbeta och dra nytta av varandra för att skapa en konkurrenskraftig region. I det ingår att både ge och ta, och det gäller naturligtvis både Linköping och Norrköping.

Anonym sa...

Gardebring

Vad menar du att Norrköping ger?

Linköping har gett bort så mycket och har inte fått någonting tilbaks överhuvudtaget. Varför ska vi klyva sönder vårt universitet? Ett lärosäte ska vara så samlat som det är möjligt, Linköpings universitet är inte kommunpolitik för Norrköping, har inte Mattias Ottoson med överiga något samvete överhuvudtaget?

gardebring sa...

Anonym:
Nja, alltså, vad respektive stad har gett till den andra staden är ingenting som jag tänker ge mig in i. Jag har som sagt inte bott i Norrköping på drygt tio år, så mina besök i staden inskränker sig till att hälsa på föräldrar och vänner några gånger om året. Vad jag snarare syftade på var det här okonstruktiva gnället och skällandet på den andra staden, som både Norrköpingsbor och Linköpingsbor gör sig skyldiga till. Det är kontraproduktivt och skadar bara. Lyft istället sakfrågor, diskutera på ett sakligt och respektfullt sätt (återigen, min kritik riktar sig till både Norrköpings- och Linköpingsbor) och lyft upp frågor om hur hela regionen kan lyftas.

Anonym sa...

Gardebring, min fråga till dig var ju nu vad Norrköping har gett, och jag förstår att du står svarslös då denna stad inte har gett någonting tillbaka, förutom då kanske det envisa hatet mot Linköping som varje dag utrycks på NT debatt.

Det fanns nyligen en webbfråga på NT som gällde vilken flygplats som läsarna på NT vile flyga ifrån, endast 2% kunde tänka sig att flyga från Linköping City Airport. Det är då lätt att förstå varför Norrköpings flygplats går bättre än LCA. Motviljan och hatet mot Linköping som en del här på forumet kallar det är oerhört utbrett i Norköping, och den rimliga frågan då är ju varför vi Linköpingsbor ska ge bort universitet och mycket annat som bara skapar tillväxt för en stad som hatar oss. Denna fråga är högst befogad, för denna sitation kan inte i förlängnigen tillåtas fortgå.

Anonym sa...

Läste kommentarerna som Per länkat till på NT och tycker de var på pinsamt låg nivå.

Själv har jag aldrig flugit från varken Linköping eller Norrköping (trots att jag bor i lkpg). Varför? Jo, båda flygplatserna är för små och dyra! Varje gång jag flyger är det från Skavsta eller Arlanda.

Folk (både i lkpg och nkpg) måste inse att drömmen om en storflygplats är över. Skavsta har redan vunnit den matchen.

Just därför behövs Ostlänken så att östgötarna snabbt och enkelt kan ta sig till både Skavsta och Arlanda (samt när Götalandsbanan är klar även till Landvetter). Då får vi tre stora flygplatser inom rimligt avstånd.

Ostlänken blir vår "Arlanda express" till Skavsta.

Anonym sa...

Gardebring och Per det är väldigt mkt gnäll Mot Norrköping här.
Ni bara ger och ger och Norrköping ger inget tbaxs.

Ni låter preciss som dom gnällmupparna på NT-debbat som ni uppenbarligen inte gillar.

Så vad har Norrköping get er? Till att börja med så var Norrköping en viktig faktor att Linköping fick Linköpings Universitet, som vid sidan av SAAB betytt allt för Linköpings Utveckling senaste 30 åren.Norrköping la nämligen ner sin kanditatur till att få samma Universitet efter en överenskomelse med Linköping om att en del av universitet skulle utlokaliseras till Norrköping detta tog ju sedan viss tid om man säger så, Detta för att Sveriges regering inte kunde ställa dom två Östgöta städerna emot varandra och medelade att Universitets lokalisering skull hamna på annan ort i landet om båda vidhöll sin ansökan.

Norrköping har offrat en stor del av Vrinnevi sjukhuset till fördel för US så att US status som Universitets sjukhus säkras, detta ledde ett tag till att Norrköping var den största staden i Europa utan en dygnet runt öppen akut!!!

Så sluta gnäll om att ni ger och Norrköping tar.

Norrköping är en stad som rest sig från djupare kriser än ni i Linköping förhoppningsvis behöver uppleva. Staden växer och utvecklas starkt nu vilket också e mycket viktigt för Linköpings Vidare utveckling och expansion.

Ostlänken e just nu det viktigaste för båda städernas utveckling.

gardebring sa...

Anonym:
Ursäkta? Skulle jag ha gnällt en massa på Norrköping? Du får nog ta och läsa igenom kommentarerna en gång till. Det jag kritiserade var just det här okonstruktiva gnället städerna mellan. Och ja, det är något som både Norrköpings- och Linköpingsbor gör sig skyldiga till här. Samarbeta för regionens bästa istället säger jag.

Anonym sa...

My misstake Gerdebring.
Tillsammans e Link/Norrk en dynamisk region var för sig två städer i mängden, så rätt gnället måste upphöra från båda sidor det e ingen tävling i vilken stad som kan få mest invånare.

Om Linköping har 200 000 invånare och Norrköping har 180 000 eller vice versa om 25 år spelar inte stor roll utan det som sprlar roll är att Regionen då gott frammåt och kommer vara en dynamisk

Anonym sa...

Anonym

Norrköping kunde inte fått universitetet, eftersom det stod mellan Västerås (Asea) och Linköping (Saab) (regeringen ville ge det till någon av dessa städer av industriella skäl). Håll dig till sanningen!

Linköpings universitet är inte kommunalpolitik för Norrköping. Universitets status blir p.g.a. söndersplittringen allt sämre, senast så höll inte lärarprogrammet tillräckligt hög kvalitet. Nu har rektorsutbildningen drabbats av kompetenssplittringen vilket gjort att Linköpings universitet inte längre får driva den. Det är dags för Norrköping att börja ge tillbaks.

Anonym sa...

Även om jag är oförstående till vad LIUs histora har att göra med Ostlänken att göra, så tycker jag att det är intressant rent lokalhistoriskt. Är det någon av er som kan komma med lite källor till era påståenden så att man vet vem man ska "tro" på? =)

Anonym sa...

Angående att Norrköping efter samråd med Linköping la ner sin kanditatur för att Förhindra att etableringen skulle hamna I Västerås.

Stöttes och blöttes en hel del i NT/folkbladet back in the days när Iden om Campus Norrköping Norrköping växte fram på första halvan av 90-talet.

Vill minnas att politiker som var med när det begav sig även utalade sig i frågan.

Detta var också det enkla svaret till varför det fanns en väldigt liten filial till lui med ett antal 100 studenter i Norrköping även innan Campus öppnade.

Att det sedan stod mellan Västerås och Linköping stämmer bra, att Norrköping också la ner sin kanditatur för att stärka LKPGS odds är inget jag hittar på det har jag själv läst mer än en gång.

Om Norrköping hoppade av sin kanditatur tidigt eller sent vet jag dock inte.

Sedan Pär så var Utbygnaden av Campus Norrköping inget som Linköpings Univeritet gav,, utan ngt som regeringen beslutade om pga att Norrköping drabbats av industri kriser i tre decenier och tappade 12 000 jobb bara på ett par år på 90-talet.

Pga att Norrköping var ända större stad utan högskola och dessutom hade en av dom lägsta utbildinings nivåerna i landet bland större städer pga att studenter var tvugna att flytta till andra städer efter gymnasiet för att plugga gjorde att Satsningen på Högskola i Norrköping beslutades av regering inte av Lui.

Dessa idag 5500 studerande platser hade alltså inte tillfallit Linköping universitet förutom en liten del utan blivit sprida runt univeristet och högskolor i sverige

Lui hade antagligen intresse av att inte ha en konkurerade högskola nära inpå likaså hade Norrköping intresse av att Lui gjorde Norrköping till en filial för att ge Univeritet status alltså en vin vin situation.

Sedan tramset att Linköping har gett Norrköping så mkt.

Norrköping har som sagt var slaktat Vin för att säkra US status och en av Linköpings viktigaste arbestgivare, Man har sattsas 100 miljoner på en hamn som e mkt viktig för hela regionen som nu även Linköping vill vara med och utveckla, man har blivit av med sitt stöd till flygplatsen efter att en känd Linköpings politiker lämnade in redogörelse för vilka flyplatser som skulle få behålla sitt stöd, detta till förmån för en mkt mindre flygplats i regionen.

Bli ärligt talat trött på mentaliteten oss vissa i Linköping ni har glidit på en räkmacka men verkar dra er i håret över att Norrköping kommit på fötter och det inte pga att linköping gett oss ngt.

När folk fattar att Norrk/Link om vi drar åt samma håll har stor potenial så kommer Regionen explodera istället för kasta avundsjuka och tävla med varandra.

Tillsamans e vi Malmö var för sig Örebro bara välja.

Anonym sa...

Norrköpings får gärna växa men inte på bekostnad av Linköping som är fallet idag, regeringen bestämnde för övrigt inte alls att campus nrpk skulle skapas. Sådant bestäms av universitetsstyrelsen med norrköpingsbon Mille Millnert i spetsen, som vadle att med sin parasitmentalitet ha sönder vårt Lindkoepingska universitet.

För övrigt heter det LiU om du inte visste. Det står för Linköpings universitet. Linköping har varit en lärostad i över 600 år, varför kan inte nrkp precis som Malmö skapa sin egen högskola? Lund har ju inte sönder sitt universitet för Malmö...

Lite ödmjukhet och tacksamhet skulle vara på sin plats från dessa bittra bruksbor. Linköping vände nrkpgs negativa trend 1997.

Anonym sa...

Borde egentligen inte besvara dina dumma kommentarer på mitt inlägg för att hålla bra ton här inne.

Vad e det du inte förstår i mitt förra inlägg?

Att Norrköping skulle få en högskola var lovat från regerings nivå pga att det inte var hållbart att drenera en av landets större städer på kompetens år ut och år in detta för att inre Norrköpings växt kraft skulle bli bättre och staden skulle kunna hämta sig efter alla bak slag.

Från Början alltså under namnet Norrköpings högskola.

Det fanns som sagt var intresse från Linköpings universitet att detta skulle var en del av linköpings universitet och från Norrköping att med hjälp av Linköpings universitet.

Hade inte Lui varit inblandat så hade Norrköping idag haft en Högskola med samma antal studenter om inte fler, så på detta har inte Norrköping kanibaliserat sig på Linköping på något sätt.

Sedan vart Mille milnert komme in i universitets etableringen på 90-talet har jag ingen anning om. enligt planerna skulle Norrköpings högskola ha runt 8000 studenter idag enligt planerna, nu har man som Campus Norrköping 5500 utbygnaden har stått i princip still under Milles tid vid rodret.

Sedan har ju som sagt var Norrköping strukigt på foten rejält för att stärka Linköpings två viktigaste arbetsgivare jämte Universitetet nämligen SAAB och US så jag hajar inte ditt resonemang.

Sedan bittra bruksbor e du 15 år eller ska jag kalla er för fjolliga domkyrkostads sprättar herregud vilken nivå..

Men som sagt var tur för oss att Linköping har hjälpt Norrköping så att vi har vatten och bröd här borta vi bockar ödmjukast,

Att Norrköping kommit på fötter handlar om en rad olika faktorer dels medvetna strategier att Göra Norrköping till Handels och Logistik centrum och transport nav vilket burit mkt frukt senaste åren, dels att vi nu förtiden inte bara skepar iväg entreprenörer och studenter till andra städer utan får behålla en del och även få ett vist inflöde av samma kategori, men ber om ursäkt Linköping kanske hade ensamrätt på den punkten.

Sedan Linköping vände inte Norrköpings negativa 1997 utan den vändes först 2001 och av många olika faktorer universitetet ett av dom.

Kom med ngt konstruktift nu istället för att kasta floskler som inte stämmer.

Anonym sa...

Sedan kanske du bör upplysa dig om vad en Bruksort är/var historiskt sett,, det var små orter som levde på en stor industri exempel Åtvidaberg/Degerfors osv osv.

Norrköping var en gång i tiden en av Sveriges störtsa Industri städer det är en ganska vesentlig skillnad.

Kanske tillbaks till högre nivå här inne igen?

Anonym sa...

Befolkningstrenden vände 1997samma år som LiU förstördes, det är ju bara att kolla på SCBs hemsida, och det heter fortfarande LiU och inte Lui.

Resultatet av kompetenssplittringen ser vi idag, utbildningar håller inte mottet enligt högskoleverket. Ett lärosäte skall vara så centraliserat som det är möjligt, inte splittras mellan städer. Synnergieffekterna av cenralisering är stor, det gäller åtminstone alla andra verksamheter, men tydligen inte LiU som norrköpingsbon Mille Millnert har haft sönder. Mille har lobbat ihärdigt under många år för att splittra universitetet, sen under en period 1996 kuppades detta under en extrem kort tid igenom, det fanns inget stöd för detta. Flodström och Millnert körde över Linköping. Därför kommer det aldrig finnas någon acceptans i Linköping för detta.

Linköping är den största staden, har störst näringsliv, ligger mitt i länet, har universtetsjukhus (därför att staden är en universietetsstad), en av världens största flygindustrier. Varför ska då Linköping stödja nrkpgs hamn om inte Norrköping kan stödja Linköing city airport? Vart ligger logiken i detta? Det är detta jag menar med parasitmentalitet. Norköping tror man ska ha allting, det har t.o.m. gått så långt så man har upprättat en förlustfond, nrkpgs skattebetalare ska alltså stå för alla förluster som operatörerna på nrlpgs flygplats gör.

Norrköpings kommun har ett parasitbeteende och man ger bara förakt tillbaks till den stad som ger, det märks varje dag på NT-debatt där hatet mot Linköping spys ut.´

/anställd IDA, LiU

Anonym sa...

Vet att vi glider ganska lång ifrån ämnet nu, men du e perhört ignorant och dumm du kommer inte med några fakta utan bara påhittade angrepp du har inga svar utan ältar samma argument fast jag slår hål på dom.

1. Du verkar inte förstå Regeringen beslutade att Norrköping skulle få en högskola detta blev sedemera en del av Linköpings Univeristet, Linköping har inte förlorat ngt på det.

2.Norrköpings befolkning minsakade rejält under 1997 och den negativa trenden som var under stora delar av 90talet bröts först 2001.

3.Så har Norrköping jobbat stenhårt för att etablera sig som transport nav, att man vart av med flygstödet från staten fast flygplatsen är större och har fler passagerare och större utveccklings möjligheter, beror mer på att den linkopings bördige politiker som utredde till regeringen gjorde regional politik av det här i Östergötland och valde Linköping City airport av en enkel anledning nämlingen SAAB.

Sedan vart parasit mentaliteten i att Norrköpings kommun betalar 75 miljoner för att driva kungsängen vet jag inte du kan förklara.

Sedan ditt larv snack Linköping är störst Linköping ligger mitt i länet, japp Linköping har varit störst i snart 20 år av dom senaste par 100 nu, det skilljer väl ett Söderköping en villa förort till Norrköping.

Där kommer vi alltså ner till kärnan för dig detta är en tävling i befolkning för dig inte en fråga om region och tillväxt du är livrädd att Norrköping en dag skulle ha fler invånare en Linköping igen medans jag tänker på regional tillväxt och dynamisk region som står sig i konkurens med övriga storstads regioner i Sverige och Norra europa.

Du har inte gett mig ett vettigt argument till vad Norrköping gör för att vara parasit på Linköping, lägg ner Univeritets bladret.

Att LiU går dåligt har väl mer med att göra att dom anställer så småaktiga ignoranta och okuniga personer som dig.

Anonym sa...

Enligt Västervik tidning har Linköping redan idag 70% av reguljärtrafiken, ljuger du anonym?

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4258558

Citat/ - Linköping har ett strategiskt bra geografiskt läge, bara 300 meter från stambanan och några minuter från E4. De regionala tågen kommer att kunna stanna bara 50 från den nya terminalen när den blir färdig, säger Jonas Hurtig.

Den andra delen i planen är att bygga en industripark på området och den tredje handlar om att utveckla taxi- och fraktflyg samt utrymmen för privatflyg.

Med den nya satsningen i Linköping blir det tuff konkurrens om passagerarna. De mindre flygplatserna, som exempelvis Oskarshamn, kommer att få det tufft. Men även flygplatsen i Norrköping. Redan i dag har Linköping nära 70 procent av reguljärflyget i området. /slutcitat


Norköping köper tydligen sin flygtrafik, här är bevis på det:

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/1054&format=HTML&aged=0&language=SW&guiLanguage=fr

Det är lite kris a la norrlandsort att köpa sina operatörer, hur är det med konkurrenslagen? Detta sätter ju marknadskonkurrensen ur spel. Vet norrköpingsborna om att deras dagisplatser istället går till flygförluster?

Att Linköping på egen kraft och på rena marknadseknomiska villkor lyckas locka världens största flygbolag till sig, KLM, säger mycket om stadens potential.

Anonym sa...

Vart i skulle jag ljuga.Barnslig påstående.
Det är kul att Linköpings Flyplats går bra inte minst med konkurensen från skavsta,
Norrköping hade en turbulent tid när man blev av med stödet men har under 2008 haft ett av landets största ökningar.

Linköpings Flygplats har 50anställdan 65 000 reser från dom per år enligt hemsidan.

Norrköping presenterar att 87 500 resenärer under 2007 som var ett litet kris år, man har återhämtat sig under 2008.
45 500 av dessa var regulära.Flyggplatsen har 180 anstälda i och runt flygplatsen.

Med tanke på dom siffrorna har jag svårt att se hur Linköping kan ha en sådan stor andel av dom regulära resenärerna. Dvs om Norrköping hade 45 500 regulära förra året och Linköping 65 000 totalt rimmar ju 70% illa.

Linköping har lockat till sig KLM vilket e mkt starkt och bra gjort, Preciss som Norrköpings flygplats har lockat till sig Lufthansa och Finair, vid sidan av SAS och andra redan befintliga bolag.

Statistiken i Västerviks tidningen går ju att bolla med att Linköping har 70% av regulär pasagerarna är ju troligtvis från den berörda Västerviks regionen.

Sedan att Norrköping köper alla en Norrlandskommun??? Norrköping vart av med ett ganska stort stöd och var helt enkelt tvungen att finansiera flygplatsen med privata och skattemedel,, ser inget sensationellt med den länken.

Att Norrköping var den större av dom två flygplatserna är ingen hemlighet men ser bara positift i att Linköping satsar på sin även om jag gärna sett en gemensam flygplats för att ta upp Kampen med skavsta på allvar.

Anonym sa...

Om det nu är så att Linköpings flygplats bara hade regulära avgångar under 2007 så låter 70% mer rimligt.

Anonym sa...

Nu när diskussionen gått så långt om Lkpg/Nrkpg är det verkligen dags för fakta. Ordentliga länkar till faktauppgifter.

Två saker som ska nämnas i sammanhanget är dels att Norrköping bara MÅSTE ge lite tillbaka någon gång. Samarbetet bygger nämligen på det.
Helst ska nrkpg-bon i allmänhet också förstå detta.

Sedan detta: Linköping har varit ett lärdomscenter i svenska staten från och med dag nummer 1, antagligen också före den svenska statens uppkomst. Detta lärdomscenter har varit kopplat till kyrkan. Det är ingen slump att högskolan då fick universitetsstatus på.

Norrköping har varit en industristad och inte varit i närheten av högre institutionell utbildning tidigare. Norrköping var ALDRIG påtänkta att få något universitet. Det stod mellan Linköping och Västerås. Glöm aldrig detta! Det är skillnad på Linköping och Norrköping historiskt.

Nu detta: Norrköping hade aldrig kommit upp ur sin svacka om inte LiU etablerats i staden, så är det bara. Detta ska Norrköping vara tacksamma för. Utan att ledningen i Linköping på LiU hade godkänt denna filial, så hade det inte blivit något. Detta vet de flesta vettiga nrkpg-bor. Däremot ska man inte stå med mössan i hand och tacka och buga, men man måste förstå detta och erkänna det, om det ska kunna bli något ordentligt samarbete i framtiden.

Nu är det som det är Linköping och Norrköping måste samarbete, ju mer desto bättre. Givetvis ska det vara att gå halva vägen var i alla större frågor, ett rättvist delande och utbyte. Personligen tycker jag att det rimligaste var att Linköping stödde hamnen och Norrköping stödde LCA. Men det klarade man inte av. Det är dåligt för både Linköping och Norrköping i konkurrensen utåt, mycket dåligt.

Detsamma gäller externhandeln i de båda städerna. Det är dåligt för båda att denna utvidgas och växer. Respektive innerstäder urholkas vilket är förödande på sikt. Här borde man komma fram till ett avtal om frysning direkt.

Andra ting måste centraliseras för att vi ska kunna hänga med i konkurrensen, det gäller både US och LiU. Det finns ingen möjlighet att spilittra upp detta något mer.

Det är svårt att bli tagen för objektiv, jag är ju Linköpingare, men jag tycker faktiskt att kommunen i Norrköping borde sluta att köpa flyget och jag tycker att sådana fenomen som Vrinnevilista borde läggas ner, all löjlig Norrköpingschauvinism måste upphöra. Då kan vi få till ett samarbete.

Jag är helt objektiv i dessa åsikter, jag ser både Linköping och Norrköping på håll - jag har inte bott i regionen på 20 år. Jag har definitivt inget emot Norrköping och hoppas att det går bra för dem. Men man måste sluta med sitt komplex mot Linköping, det handlar inte om att bli bättre än Linköping i allt. Det finns andra städer man kan tävla mot också.

Det bäste vore om Linköping/Norrköping kunde konkurrera framgångsrikt mot andra storstadsregioner istället. Jag hoppas på det, men då måste man hålla sig till fakta.

Anonym sa...

Dessa norrköpingsbors otacksamhet är störande. De ljuger dessutom - regeringen gav inte Norrköping en del av Linköpings universitet, det bestämdes av Millnert och Flodström, de kuppade sig till detta 1996. Sluta ljug!

och...

...nu ser vi att högskoleverket inte anser att ett antal ubildningar längre håller mottet på Linköpings universitet, och detta i sig ÄR TILLRÄCKLIGT för att lägga ner Linköpings universitet i nrkpg. Vi får aldrig tumma på kvaliteten!


Håller med Hans och Pärs inlägg, "anonym" ljuger om hur det gick till. Men värst är ändå denna otacksamhet och bitskhet. Visa lite ödmjukhet snokabor.

Angående NT-debatt så visar det sig där vad dessa snokabor tycker om den stad som hjälpte dem ur krisen - det är disturbing.

Anonym sa...

Man blir trött vad e det som jag ljuger om är väl staten som bestämmer om Utbildnings platser och vart dom hamnar,

Linköpings Univeristet skulle i praktiken kunna läggas ner imorgon.
Norrköping har alltså fått en Universitets filial av svenska staten inte av Linköpings kommun eller linköpings borna.

Verkar inte som ni läser mina inlägg så varför bemöda er med att svara på dom.

på regerings nivå komm man fram till att en högskola bör etableras i Norrköping för att hjälpa staden att komma på fötter och få bättre utbildnings nivå.

Detta var ngt som en nu avliden Norrköpings politiker vi namn Kjel Norberg jobbat hårt för i många år.

Den slutgiltiga lösningen blev sedemera att det vart en filial av Linköpings Universitet, Vilket var positif eftersom Linköpings Universitet e väletablerat och har god renome.

Börjar bli larvigt tjatigt här inne är ni Intresserade av regional och stadutveckling eller e ni grabbar ifrån LHC klacken med stort Norrköpings hat?

Patetiskt, sedan jo Norrköping la ner sin kandidatur för att stärka Linköping chans mot Västerås det e sönder ältat.

Sedan detta jävla larv med länkar till Nt debbat, debbat forum e ett forum för negativa människor brukar vara gott om Linköpings bor som hetsar mot Norrköping säkert även på Corren debbat dessa personer e väl knappast genomsnittet för varken Norrk/eller Link bor.

Däremot så med lite minde inblandning av personer som er så kommer Norrk/link ha ett poitivt och bra sammarbete i framtiden som gynnar städerna och hela regionen.

Antar att ni som så het deb´baterar med mig och har ett stort Norrköpings förakt är emot Ostlänken, risken e ju nämligen stor att Norrköpings 15 min närmare till Stockholm och stads karaktär kommer få en större befolknings öknings vinst än Link på Ostlänken bygget.. arma tanke !!!! stoppa Ostlänken nu.....

Anonym sa...

Ska försöka svara snokabon på det som går, det var så många felstavningar...

När man läser denne anonyma norrköpingsbos föraktfulla och lögnaktiga kommentarer så undrar man ju varför detta s.k. "samarbete" bedrivs?

Linköpings universitets styrelse med norrköpingsfödde Mille Millnert som ihärdig lobbyist under -80 och -90 talen samt Flodström som rektor drev igenom detta. Inte regeringen som denne snokabo lögnaktigt påstår. Regeringen tar inte sådana beslut, det har med den parlamentaristiska beslutsordningen att göra. Bruksorten norröver hade aldrig kunnat få något universitet eftersom det stod mellan Västerås och Linköping, att sedan dessa parasiter bedriver utpressing, visar vilka vi har att göra med.

Men som vanligt, Linköping ger bort miljöteknik, kommunala jobb, universitet, stöd till hamn m.m m.m., men vad får vi tillbaka? Ingenting förutom detta eviga mindervärdeskomplex. Denna ort kan inte ens stödja Linköpings flygplats när Linköping ger dem full uppbackning avseende hamnen. Denna ort går t.o.m. ett steg längre, de inser att deras operatörer gör praktförluster och bestämmer sig då för att köpa operatörerna genom att låta skattebetalarna stå för alla förluster. Det är krisortsmentalitet och någonting som man kunde förväntats sig av en ort i norrland. Genom detta förfarande sätter bruksorten norröver konkurrensen ur spel.

Hörde förresten idag att bruksorten i den mörka dystra skogstrakten ska få sitt damlag till allsvenskan - LFC någon? Patetisk mindervärdeskomplex, ja!

Att ni snokabor har den här mentaliteten som är unik i Sverige har att göra med stagnation, orten var en gång i tiden en stor ort i dåtidens Sverige mätt. Sen gick det utför medan Linköping växte så det knakade. En gång i tiden fanns det ett fotbollslag värt namnet idag återstår inte ens klacken. Detta sammantaget har gjort er bittra, men det är INTE Linköpings fel, vår stad har genom den svenska statens historia alltid varit en lärdomsstad, och orten norröver en bruksort. Vi måste börja värna om vårt Linköpings universitets kvalitet, och det enda rätta är då att lägga ner LiU i orten norröver. Kompetensen måste samlas på ett ställe annars slås LiU ut i den hårda konkurrensen, men jag förstår att det är det ni snokabor vill.

Anonym sa...

Kommer inte ge respons på dina kommentarer mer efter det här pga att du är omogon opåläst och helt enkelt antingen 14 eller ganska så dum.

Ditt oerhört dumma resonemang och dåliga förstålse gör att du gång på gång kör huvudet i samma vägg fast jag slår hål på dina argument.

Du pratar i termer som om Linköping skulle vara en metropol aningen större än Stockhom, du har fortfarande inte kollat upp vad en bruksort är uppenbarligen.

Du e också ganska rolig om du tror att Linköping univeritet kan lägga ner Norrköpings filialen om dom känner för det.

Om Tjejer i Norrköping vill kunna spela elit fotboll va fan har det med Norrk/Linköping att göra.

Hamnen i Norrköping är oerhört viktig för hela Regionen eftersom Linköping e beroende av den också är det inte konstigt att Linköpings politiker förstått att det är mkt bra att från Linköpings håll bidra med en viss del i Utvecklingen av Regionens hamn, eftersom det genererar mkt jobb även i Linköping.

Sedan inte ens stödja Linköpings flygplats vad dillar du om ?
Ska Norrköping helt abbrupt stänga ner en flygplats med 180 anstälda och runt 90 000 avgångar förra året som är en mycket viktig bit av Norrköpings Transport och logistik nav,, bara får att Linköpings flygplats får fortsatt stöd pga att det är viktigt för SAAB en av Linköping och regionens viktigaste arbetsgivare.

Och så kan jag ju upplysa dig om att staten bestämmer vart Univeristet högskolor ska vara hur mkt pengar dom ska få osv Inte Mille Milnert anders Flodstrom dom ärofyllda Linköpings borna eller dom tjuvaktiga Norrköpings borna,

Vart sedan Univeritet vill ha sina program eller kurser är en annan sak.

Sedan sluta kalla oss snoka bor du generar dig själv, Snoka e smeknamnet mot IFK Norrköping och har inga andra band till Norrköpingsborna eller Norrköping en larvig variant av dig eftersom Linköping ibland kallas Slaka.

Du generar dig själv och övriga Linköping när du med den synen försöker vara ngt språkrör över Linköpings bornas åsikter.

Enough said.

Anonym sa...

Måste bara en sista gång få citera,, några klasiker,,,

Dom mörka skogarna, lilla bruksorten, Idag återstår inte en klacken,

Det e tyngd det e fakta det e argument som e svåra att värja sig emot,

Avd 128 000 invånare, största enskilda Industrin har under 1000 anstälda och ett fotbolls lag som iof inte går bra för nuvarande men som ändå under en katstroff säsong har ungefär samma publik snitt som ett hårdsatsande topp lag i hockey vår kära grannstad.

Blev nästan tårögd när jag läste det stycket verklighets uppfatningen och självinsikt e inte två ord i ditt vokabulär .

LOL.

Anonym sa...

Särstavning verkar vara populärt i norrköping, för övrigt vad gör denne på en sida för Linköpings utveckling?

Anders hade rätt, det är universitetstyrelsen som bestämmer vart de förlägger sina kurser, och inte regeringen.

Och liksom Hans anser även jag att Norrköping måste börja ge tillbaka, det är inget konstigt med det.

Robin Andersson sa...

Det är en så otrolit barnslig nivå här just nu. Rivaliteten visar sitt fula ansikte även på min blogg. Det tog dock lite längre tid än vad jag hade trott.

Denna blogg handlar om LINKÖPING och dess framtid. Därför tycker jag att vi kan hålla allt annat utanför diskussionen. Samarbetet med Norrköping är helt klart intressant sålänge det handlar om hur det påverkar Linköpings framtid. Universitetets historia är således ett helt onödigt, och till synes alldeles för provocerande inslag.

Om ni vill diskutera detta vidare så föreslår jag ni antingen kommer upp med konkreta fakta som udnerlag till era påståenden, eller att pajkeastningen fortsätter på något annat mer passande forum, exempelvis nt.se eller corren.se.


Min uppmaning är dock att släppa detta med historien mellan städerna. Båda städer har, precis som alla andra städer (inte minst Stockholm), fått hjälp ifrån staten för att överleva. Linköping har fått ett Universitet (oavsett om det är var en mer lämplig stad eller ej), och stora statliga satsningar på försvarsindustrin mm. LCA drivs också till hälften av Linköpings kommun, vilket alltså också betyder att den har en ekonomisk trygghet i skattebetalarnas pengar.