Sidor

onsdag 20 augusti 2008

Sveriges modernaste handelsstad.

Tornby köpcentrum. En av Linköpings största turistattraktioner? Det är inte utan glädje och stolthet som man har följt Tornbys utbyggnad till Sveriges näst största handelsområde sett till omsättning. Man lockar hit människor från hela länet och ännu längre för att konsumera och ge skatteintäkter och jobb åt Linköpingsborna. Visst är det underbart? Det är nog också därför man med kisande ögon ser på medan kommunen låter exploatörer totalt sluka upp mark i Linköpings närhet, för att ytterligare bebygga staden med stora plåtklädda ramverk i intetsägande kulör. Snabba pengar är trygga pengar.


Tornbys utbyggnad har visat sig vara en av de viktigaste kuggarna i Linköpings utveckling under de senaste femton åren. Många nya jobb har kommit till staden och konsumtionsturismen ökar. Jag är medveten om att Linköping inte riktigt hade varit samma stad med samma förutsättningar om inte Tornby hade funnits. Jag vill heller inte förringa den ekonomi och tursim som området har genererat. Men denna externhandel symboliserar ett föråldrat samhälle med bilen som förstahandsval vid transport och där funktionen enligt näringslivets regler är viktigare än den upplevda miljön. Det var okej då, men inte idag eller i framtiden.



Men ur en stadsbyggnadsmässig synvinkel är området en katastrof. Den rent av uppmuntrar människor att använda bilen då avståndet mellan konsument och handel är så stor att inga alternativ är att föredra. Gratis parkering, vilket är en förutsättning för områdets existens, gör inte saken bättre. Dessa saker går helt emot den nyurbanism som kommunen säger sig ha koverterat till. Var är kärleken i stadsbyggandet? Man säger sig vilja skapa en skönare arkitektur och så smäller man på en inglasad fasad med logotyper på framsidan av en oslöjad plåtbarack. Det, mina damer och herrar, är inte vacker arkitektur. Måste jag säga att jag är skeptisk till planerna för Mörtlösa?


Så här sitter vi med ett växande handelsområdet som ger positiva effekter till kommunen som andra städer skulle döda för. Men samtidigt går det inte att blunda för hur ful staden blir. Min dröm vore att man integrerade all ny handel, och med tiden också förflyttade den existerande externhandel, i staden till den nya innerstaden "Kallerstad". Låt bottenvåningarna fyllas med dessa butiker, restauranger och caféer. Sällanköpsvaror skulle kunna lösas med showrooms, där konsumenten kan titta och känna på produkterna och sedan få hämta ut dem på ett externt logistiklager eller få dem levererade hem. Detta skulle med fördel även kunna gälla bilaffärerna. Detta skulle göra Linköping till poinjär med ett unikt och modernt sätt att tackla externhandelns förstöring och cityhandelns urholkande. Detta skulle skapa rubriker utåt som kan locka många etableringar.


Flytta tillbaka butikerna och restaurangerna till staden, till människorna. Minska avstånden och uppmuntra till promenader. Linköping säger sig vilja vara staden med det lilla extra. Gösta Gustavsson, kommunalråd i Linköping, uttalade så sent som igår om hur han vill ta efter Malmö och deras visionära sätt att arbeta. Jag hoppas innerligt att det betyder att man också i Linköping kommer att höja blicken och raka på ryggen.

Potentialen finns. Visionerna finns. Idéerna finns. Finns modet?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Byggandet av plåtlador är ju tyvärr inget som är signifikant för Linköping, samma tendens finns i hela landet och även i övriga Europa. Det är en amerikanisering som är ful, miljöskadlig och kapitalistisk.

Tornby som tillväxtfaktor ska dock inte underskattas, och hade denna stadsdel inte byggts så hade lkpgsborna åkt till Jönköping istället.

Men jag håller med om att medeltida stadskärnor som Linköpings med slingrande gator och gränder och specialiserade butiker är bra mycket trevligare än denna masskommersialism.

hans sa...

En mycket bra artikel Robin! Idéer, sunt förnuft och ekonomisk rationalitet. Tack för detta statement!

Det behöver inte ens sägas att jag håller med dig. Det enda lilla jag kan tillägga är att det rent ekonomiskt med största sannolikhet är mer rationellt att verkligen satsa på innerstadens handel. Det är en myt att externhandel skulle vara bra för en stad på sikt. Externhandel och cityhandel står ju mot varandra, den enes bröd den andres död.

För Linköpings del gäller det definitivt att satsa kraftfullt på cityhandel nu när de nya innerstadsdelarna ska etableras.

Showroom-tanken är helt rätt för innerstaden, tänk vad snyggt det kan bli.

Simon sa...

Vilken fin artikel - keep up the good work Robin!

hans sa...

Det är värt att återkomma till denna artikel en gång till, jag citerar:

"Min dröm vore att man integrerade all ny handel, och med tiden också förflyttade den existerande externhandel, i staden till den nya innerstaden "Kallerstad". Låt bottenvåningarna fyllas med dessa butiker, restauranger och caféer. Sällanköpsvaror skulle kunna lösas med showrooms, där konsumenten kan titta och känna på produkterna och sedan få hämta ut dem på ett externt logistiklager eller få dem levererade hem".

Ja, det är riktigt bra och i sann mening visionärt. Vad var det nu igen? Jo, "Linköpingsvisioner". Forza!

Anonym sa...

Hej! Flyttade från Stockholm till Linköping för två år sedan då jag avslutade mitt examensarbete här på Saab i Linköping och har fastnat för staden väldigt mycket. Råkade hamna på din blogg och måste säga att jag håller med dig till 100%. Det tråkiga är just att människor kring fikaborden berättar om hur de ska ta bilen med hela familjen och åka till Tornby för att handla upp lönen. I tornby finns det alltid väldigt mycket folk om helgerna, men betydligt mindre inne i stan, vilket känns trist. Staden blir inte lika levande. Jag var förresten nyligen och fotade höghuset som byggs i Tornby, verkar faktiskt bli riktigt bra!

Robin Andersson sa...

Hej Anonym!

Då får jag väl säga välkommen till världens vackraste stad! ;)

Ja, visst är det tråkigt att det är Tornby som vinner kampen om konsumenterna när det är en levande innerstad vi vill ha. Men samtidigt så har vi ju Tornby att tacka för mycket. Inte minst jobben och utbudet. Men jag tror som sagt att det mest hållbara i längden är att försöka integrera externhandeln i den nya innerstaden. Kallerstad är ett unikt projekt i Norden där man bygger ut innerstaden så att den fördubblas i storlek. Jag tror på en stark, pulserande och spännande stadskärna i Linköping, och ska arbeta stenhårt för det.

hetzz sa...

Brukar ofta prata med vänner och bekanta om att det i innerstaden borde finnas butiker och dylikt i bottenvåningar på i princip alla byggnader. Vi behöver verkligen en trevligare innerstad, den känns i princip döende/stillastående som det är nu.

Jerker Söderlind sa...

mycket intressant robin
frågan är på vilkete sätt vi nu tar hand om tornby som redan finns och knappast kommer att lägga ned sig själv.
hör av dig
jerker@infra.kth.se
forskare på KTH med inriktning på handel.

Robin Andersson sa...

Det finns ett mail i din mailbox från mig, Jerker.

Mvh

Robin

robinan@kth.se