Sidor

söndag 10 augusti 2008

Gamla skisser

Jag jobbade en del med skisser för brandsstationstomten i våras. Dels den del där brandstationen står, men också på bebyggelsen som följer Stångån mot Drottningbron.
Jag tänkte att jag skulle lägga ut lite bilder på det material jag jobbade fram. Dessa är inte alls meningen att vara estetiska förslag, utan snarare volymförslag. Det är just sådana har proportioner jag vill se på tomten. Denna mark kommer att bli ett av Linköpings absolut bästa tometer. Så se till att utnyttja den maximalt.









5 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är enkäten stängd efter endast 43 röster? Bedrövligt ur ett statistiskt perspektiv.

Bebyggelsen du visar i inlägget är enligt min åsikt alldeles för spretigt,

Robin Andersson sa...

Enkäten var öppen för vem som helst att rösta i en vecka. Att det endast blev 43 röster har således mer med intresset att göra. Personligen är jag jätteglad över att det finns 43 personer som bryr sig. Vi i gruppen väljer själva ut namnet i vilket fall, detta var bara ett sätt för mig att försöka hjälpa till i valet av namn.

Vad gäller mina skisser så tackar jag så mycket för din kommentar. Jag vet inte riktigt hur du menar med att det är för spretigt. Min tanke är iallafall att försöka utnyttja marken så mycket som möjligt. Vid ena hörnet möter området Drottningtornet på andra sidan. Därav det höga huset. Vid andra ändan kommer Storgatan passera området, vilket kommer göra den sidan väldigt attraktiv för kontor och handel. Därför placerade jag en större byggnad där. Jag tänker mig någon slags galleria, eller kulturhus (sergelt torg) med biografer, kanske? Det höga huset bredvid kommer vara en av de första byggnaderna som resenärerna kommer att se när de anländer till staden via resecentrumet. Den signalerar stad och lär skapa en del intresse.

Så går mina tankar. Det vore intressant om du kunde utveckla din kritik till en mer konstruktiv sådan. Berätta gärna hur du tänker dig att området ska se ut. Om du skickar in en egen skiss så lovar jag att presentera den på bloggen.

Mvh

Robin

Anonym sa...

Tycker nog att det ändå är ganska estetiskt tilltalande ;)

Anonym sa...

Vad heter programmet som du jobbar i? Skulle vilja ha! :)

Robin Andersson sa...

Dessa modeller är gjorda i Google Sketchup 3D, en väldigt enkelt program. Helt gratis dessutom, om du nöjer dig med den vanliga versionen. Programmet är väldigt bra om du snabbt ska skissa upp lite modeller. Det ger dock inga fina eller verklighetstrogna bilder. Till det rekommenderar jag något mer avancerat program, exempelvis 3D Studio MAX.