Sidor

lördag 3 maj 2008

Från Linköping.

Jag är förnärvarande på besök i Linköping. Jag tänkte passa på att gå och titta på hur bygget vid Tornby city fortskrider. Jag åkte förbi lite snabbt i torsdags och kunde konstatera att de har byggt upp 16 av 18 plan än så länge. Enligt planerna så ska de vara upp på den högsta våningen nu i maj. Jag ska även besöka utställningen av förslaget till översiktplan på Stora torget kl 12.00 imorgon lördag. Kom dit ni också, om ni har tid och lust, och passa på att kommentera och disskutera Linköpings framtid med representanter från kommunen. Passar inte tiden så kommer det fler chanser. Under hela maj kommer man att ställa ut förslaget på olika platser i kommunen. Tider och platser hittar ni här.

Jag läste i genom lite sammanträdeshandlingar till kommunfulläktigemötet den 29:e april. Där hittade jag en motion som miljöpartiet i Linköping hade lagt angående Ostlänken. Det går kort ut på att man ska verka för en tidigareläggning av ostlänken-sträckan Linköping - Norrköping. Detta skulle då finansieras genom att man förskotterar de, av banverket beräknade, tre miljarderna för bygget. Helt utan att veta om det är realistiskt eller inte så tycker jag att tanken är intressant. Dels skulle man förbättra pendeltågtrafiken mellan städerna avsevärt, vilket det finns kraftiga behov av. Dels skulle man troligen också öka chanserna till att Ostlänken byggs snart. Och i så fall skulle det ju gå betydligt fortare att färdigställa ostlänken, från det att man väl sagt "ja" från regeringshåll, i och med att den sträckan redan är utbyggd. Som sagt så vet jag inte alls hur realistiskt det är att genomföra detta, men om det finns en chans så känns det verkligen som något man bör satsa på.

Inga kommentarer: