Sidor

måndag 28 april 2008

Yimbys och storregioner.

Då har det snart gått två veckor sedan jag startade den här bloggen. Jättekul att jag har fått så mycket positiv kritik för den. Som sagt är min förhoppning att fler börjar engagera sig i Linköpings utveckling. Det verkar ju helt klart att intresset finns. Jag har också blivit förfrågad om jag vill starta upp en Yimby-sektion i Linköping, alternativt för hela "Sveriges 4:e". Yimby är ett nätverk av människor i Stockholm var syfte är att fungera som en motreaktion till Nimby-grupper. Jag känner att det skulle behövas ett sådant nätverk även i vårt expanderande hörn av Sverige. Om det är någon som känner att det är något man skulle kunna tänka sig att engageras sig i så hör gärna av er till mig.



*****

Enligt omröstningen jag hade så verkar det som att de flesta ville att vi ska satsa på spårvagn i Linköping. Om det beror på att de andra alternativen inte har fått samma uppmärksamhet eller om det verkligen är så att spårvagn är lättare att "förstå sig på" än t.ex. spårtaxi kan man ju fundera på. Enlgit min mening så är vägskild spårbunden kollektivtrafik i varje fall att föredra. Det blir bekvämare att åka i och är bättre anpassade för rullstolar, rullatorer, barnvagnar etc. i och med att plattformen och fordornets insteg kan hamna närmare och i nivå. Sedan sliter det inte ut (spår)vägarna på samma sätt. Jaja, det finns säkert både för och nackdelar med det mesta.

*****

Jag har funderat lite på vad Linköpings roll skulle bli i en ny storregion. Det talas ju en del om att bland annat Jönköping, Växjö och Kalmar mer respiktive omnejd, gemensamt med Östergötland, ska skapa en storregion. Det är tre utmärkande stora städer i den regionen - Norrköping, Linköping och Jönköping. Jönköping har, vad jag hört, redan uttalat ett intresse för att bli regionens residentsstad. Sedan finns ju öven Växjö och Kalmar som aspiranter. Mycket talar dock för att Linköping borde kunna ta den titeln. Linköping ensamt uppfyller de grundläggande kraven på vad en region ska innehålla; universitet med forskning och ha ett universitetssjukhus. Man har även kanske den största arbetsmarknaden och är en naturlig "huvudort" för många mindre orter (map. handel, arbete och nöje). Dessutom har Linköping länge varit residentsstad för Östergötland, med över 400.000 invånare, och är därmed ett historiskt maktcentrum. Jag vill dock påstå att allt detta antagligen spelar mindre roll idag än vad det låter som.

Är det så viktigt att vara residentsstad då? Ja, det betyder i alla fall mer än bara "fåfängan" i titeln. Som ett regionalt centrum kommer man att vara regionens reklampelare. Man kommer också att vara den naturliga etableringsorten för nya företag utifrån. Ett parlament kommer antagligen att behöva skapas, med allt vad det innebär i myndigheter och representation. Alltså kommer stora satsningar att göras i den stad som blir utsedd som huvudort. Här ser jag en fördel till det stora och nära området Kallerstad, där det verkligen finns mycket plats för centrala etableringar. Att man antagligen kommer bygga ut den citynära flygplatsen och med en järnvägsförbindelse som (restidsmässigt) befinner sig exakt mellan Stockholm och Göteborg i och med ostlänken, gör att man får en residentsstad som har nära till andra regioner. Jag tror nog att Linköping kommer att vara den största aspiranten som huvudort, om man verkligen går inför detta. Och det borde man verkligen göra. För om man lägger all energi på att skapa en storregion, och glömmer möjligheterna till att bli dess centrum, så finns risken att man hamnar i skuggan av huvudorten.

Oavsett vilken stad som kommer att bli huvudort, så kommer antagligen de andra orterna kräva någon slags kompensation. Därför är ju Växjö, eller kanske helst Kalmar en stark kandidat. Ett regionens Canberra, som antagligen inte sticker i ögonen på de större orterna på samma sätt. Kalmar är ju också en histisk viktig stad som säkert skulle kunna axla manteln. Staden är dock illa kopplad till de stora infrastrukturnäten.

*****

Till slut lite lästips:

Mitt arbete "Linköping 2022" som jag gjorde sommaren 2007. Slående likt Linköpings översiktsplan anno 2008. ;) Kan var lite vajsing med webhosten, så försök senare om det inte fungerar.

Ostlänkens stationer

Yimby.se

Linköpings tråd i världforumet "Skyscraper City"

8 kommentarer:

Anonym sa...

Att Linköping som största ort/kommun i tänkt storregion skulle bli regionens huvudstad känns ganska naturligt. Att Linköping sedan är ensamt om att kunna erbjuda universitet och universitetssjukhus gör väl bara saken än mer självklar.

Visst, skulle rivaliteten de största städerna emellan bli för stor kanske den australiensiska modellen kan vara lösningen. Vi behöver inte gå så långt som att låta bygga en ny stad men Kalmar, som du säger, skulle kunna fungera.

Jönköping dock? Där har jag svårt att hitta några tunga argument för såvida inte SM-guld i ishockey har tillkommit som nytt krav. (Å andra sidan är det bara en tidsfråga innan Linköping har det också) :-)

Anonym sa...

Ja, Linköping är ju klart störst av dessa städer (ekonomiskt OCH befolkningsmässigt). Men det fattar inte kommunpolitiker och medborgare. Man har fortfarande någon idé om den "pittoreska trädgårdsstaden". Om det hade varit lite mer fart på politiker så hade Linköping varit huvudstad för länge sedan i ett Östra Götaland.

gardebring sa...

Som gammal Norrköpingsbo (numera Stockholmare) måste jag likväl hålla med. Linköping är det självklara valet.

Robin Andersson sa...

Ja, det känns som att Linköping har lite av en förhandlingsfördel, bland annat i och med universitetet och sjukhuset. Det ligger "bäst" till geografiskt i regionen också.

Men det har mycket med vad man tycker är viktigast för en huvudort. Norrköping har t.ex. en stor och viktig hamn, vilket kanske också är viktigt. Om huvudorten däremot måste ha en sådan hamn eller inte är en annan sak.

Anonym sa...

Ser egentligen inte varför Östergötland ska sammarbeta med Småland i region frågan.
Som Norrköpings bo har vi alltid haft ett starkt band med Sörmland och Stockholms området.
Med nya Ostlänken kommer en naturlig region med Nyköping-Norrköping-Linköping bildas.

Denna region kommer växa väldigt starkt om man får tro på nutek och handels högskolans utredningar och banden till Sörmaland och framför allt Stockholm stärks ytligare.
Även Norrköpings utveckling accelerarar allt starkare, finns en oerhörd inneboende expansionskraft i Norrköping som med Ostlänken kommer att fullkomligt explodera.

Gärna Linköping eller Norrköping...Jönköping kalmar eller Växjo känns för mig som boende i Nordöstra Östergötland som det lika görna kunde varit Boden, Ystad eller Leksand.

Robin Andersson sa...

Det viktigaste för Linköpings del i denna fråga känns som är att få vara den, eller en av de dominerande städerna i sin region. Stockholm ska endast ses som en region att samarbeta med, så man inte underkastar sig Stockholm.

Jag tycker att Linköping-Norrköping redan är bra som den är. Vad gäller Ostlänkens betydelse för vad som är viktigt i regionen, så kommer ju Götalandsbanan fungerar likadant, fast åt andra hållet. Linköping kommer ju att ligga precis mitt emelland (resetidsmässigt) Sthlm och Göteborg. Alltså på en timmas avstånd till båda städerna. Därför är ju Götalandsbanan n ä s t a n lika viktig som Ostlänken. Nästan, alltså. =)

Anonym sa...

Hihi, resonemangen här visar med all önskvärd tydlighet att Växjö/Värend/Kronoberg aldrig kommer att finnas med i samma region som Östergötland. Naturliga kontaktytor saknas. Småland är mindre sammanhållet än man kan tro, och vi har alltid varit mer syd- än norr-orienterade här nere. Främst mot Blekinge, men även Skåne. Realiteten är att vi kommer att bli perifera vilken väg vi än väljer. Och då tror jag de flesta här väljer att bli perifera till Malmö/Kbh än till "fjärde storstadsregionen". Restiderna är så gott som samma. Finns problem med den lösningen också, naturligtvis. Ett är en Skåne-nationalism som gärna vill ta avstånd från allt norr om den gamla riksgränsen. Vi får se vad som händer.

Men lycka till med att få Jönköping på kroken... :-)

Robin Andersson sa...

Hehe. Det är inte så att jag vill ha med Jönköping. Men om man ska kunna bli en trovärdig storstadsregion så bör man ju utnyttja sitt läge och vilka grannar man har. Östergötland är redan en stark region och accepterad som en av Sveriges fyra storstadsregioner (Nutek). Med Jönköping kan man ju naturligtvis bli ännu starkare. Men det är ju inte nödvändigt. Jag ser nog snarare så att det bör ligga mer i Jönköpings intresse att hänga med på detta tåg.

Vad gäller södra Småland så ser jag tyvärr att det ligger lite väl knapert till geografiskt. Jag har svårt att se vilka fördelar som region Skåne skulle finna med att integrera de orterna i sin region. Inget illa menat.

Kanske kan södra Småland bilda något eget? Det är ju inte nödvändigt att varje region måste vara mångpopulerat egentligen. Vissa regioner kommer vara mindre befolkat, framförallt i norra delen av Sverige, och det behöver naturligtvis inte bara något negativt.

Linköping och Norrköping är ju redan påväg att bilda en riktigt stark och unik tvåkärnig storstadsregion (jag tänker på den gemensamma översiktsplanen och de gemensamma kommunmötena), så oavsett om planerna med storregioner blir verklighet eller ej, så kommer Fjärde att fortsätta utvecklas. Fördelarna? En region med två större stadskärnor där det erbjuds service, kultur och arbetsplatser som för en stad mer 300.000 invånare, men som fortfarande upplevs som mindre och intimare orter. Du får helt enkelt både storstadens puls och utbud med småstadens närhet och intimitet.