Sidor

onsdag 29 augusti 2012

Ja till Ostlänken!

Idag kom ett historiskt besked. Regeringen berättade att man planerar att öronmärka 55 miljarder kronor till satsningar på järnvägen, varav 30 miljarder går till att förverkliga Ostlänken. Dock uttrycker sig partiledarna på ett sätt som indikerar att banan byggs med en standard endast för tåg i 250 km/h. Ostlänken har hela tiden varit ett projekt för höghastighetståg, dvs. med hastigheter upp till 320 km/h. Förhoppningsvis kommer Trafikverkets fortsatta arbete innebära att man hamnar rätt i den frågan...

En annan förhoppning är att Trafikverket samtidigt utreder möjligheten till MagLev-tåg, dvs. tåg som drivs genom magnetisk levitation. Detta används bl.a. vid en sträcka i Kina, där topphastigheten är 500 km/h, men har en vanlig marschhastighet på 421 km/h. Ett sådant system skulle kunna innebära att en resa mellan Linköping och Stockholm skulle kunna ta c:a 40 minuter!! Kostnadsmässigt så ligger systemen i samma prisklass, då MagLev-tågen inte kräver samma kurvradie eller maxlutning på spåren = mycket färre tunnlar/broar och inte alls samma markanspråk. Läs mer på www.byggmaglev.se.
Ett Transrapid-tåg från Siemens / ThyssenKrupp, med en maxhastighet på 500 km/h.

En ny stambanan innebär direkt en ny reseterminal i Linköping! Det är också sagt att Linköping city airport ska bygga en ny flygterminal när flygplatsen ska genomgå en ordentlig uppgradering. Här finns ett ypperligt tillfälle att bygga samman flygterminalen med resecentrum. Det finns absolut ingen anledning att bygga en extern flygplats vid landningsbanan. Istället bör flygplatsen och resecentrumet att vara samma byggnad och placeras mitt i Linköping (Stångebro). Här ska man kunna checka in för flygen och lämna in bagaget. Sedan tar man en shuttle (buss, rullband, eller "sky train") till själva flygplatsbyggnaden, som endast består av gates. Detta skulle innebära en helt unik lösning där flyget har en mer central plats i staden än i kanske någon annan stans i världen!! Snacka om "Aviation Capital of Sweden"!
Kommer en sådana här häftig byggnad snart resa sig intill Stångåstranden? En kombinerad flygplats och resecentrum mitt i staden innebär inte bara många synergieffekter utan också att platsen tillförs väldigt mycket rörelse och aktivitet. Något som verkligen behövs för att koppla samman innerstaden med Kallerstad.

Inga kommentarer: